Paita - Vero Moda
Kauluspaita - H&M
Suorat housut - Esprit
Kengät - Bull & Pear
Eilinen juostiin taas koko ilta lipastoa etsimässä ja vieläkään ei sitä ihan täydellistä löytynyt. Tai Stemmasta löytyi kyllä ulkonäöllisesti ja leveydeltäänkin juuri passeli valkoinen ja kotimainen lipasto, mutta se oli aivan liian matala. Harmittaa ihan pirusti, ettei sitä saa korkeampana. Toinen lipasto on vähän mietinnässä, mutta valkoisena sitä ei ole nähtävänä ja en vielä uskaltanut tehdä ostopäätöstä. Huomenna lähden kaverin kanssa taas vaihteeksi huonekalukaupoille ja nyt yritän saada asiaa eteenpäin. Nykyinen eteisen pieni ruskea lipasto kun on jo myyty eteenpäin ja uusi olisi kiva saada tilalle ennen kuin luovumme tuosta vanhasta.
Taulu on saatu seinälle ja tähän alle se lipasto sitten jossain vaiheessa toivottavasti saadaan. Ja nyt on myös ensimmäinen tupariajankohta lyöty lukkoon. Maaliskuussa pidän ammattikorkeakoulun aikaiselle opiskeluporukallemme tuparit. Voidaan viettää niitä vähän luokkabileet hengessä, kun enää se ei opiskeluiden puitteissa ole mahdollista. Jipii! Ja nyt eikun huonekaluliikkeiden sivuja surffailemaan.. :)
9 kommenttia:
teitä on nyt kyllä kustu huolella silmään! jos te ootte tosiaan tilanneet ja maksaneet sen isomman, teidän se kuuluu saada. sanotte vaan että nyt se lipasto tilaukseen sillä tarjoushinnalla, tai aletaan lukemaan kuluttajansuojalakia. ystäväni väinö on asiantuntija aiheessa, ja just sanoi kun tästä kysyin, että eihän se voi mennä niin et tilaat takin ja kun meet sitä hakemaan saatkin kukkaron perusteluilla "noh, näin kävi, maksa 100e niin saat takin". ihan paskaa. meette sinne huonekalukauppaan ja tapatte ne myyjät. ihan tosi kuluttajansuojalailla tai kuluttajavirastolla uhkailu tehoaa yleensä.. ja lisäks sen firman pitäs korvata teille siitä väärän lipaston kuskaamisesta kotiin ja takas liikkeeseen aiheutuneet kulut. näin. kysy naamakirjassa jos tarttee lisätietoja :D
18 § (5.1.1994/16)
Virheen oikaisu
Ostajalla on oikeus vaatia, että myyjä korjaa virheen tai toimittaa virheettömän tavaran. Tällainen oikaisu on suoritettava kohtuullisessa ajassa ja siten, ettei ostajalle aiheudu siitä kustannuksia tai olennaista haittaa. Myyjä ei kuitenkaan ole velvollinen oikaisemaan virhettä, jos siihen on este, jota hän ei voi voittaa, tai jos siitä aiheutuisi hänelle kohtuuttomia kustannuksia. Tässä tulee erityisesti ottaa huomioon virheen merkitys ja tavaran arvo, jos se olisi sopimuksen mukainen, sekä se, voidaanko oikaisu suorittaa muulla tavalla aiheuttamatta ostajalle huomattavaa haittaa. (13.12.2001/1258)
Vaikka ostaja ei vaatisi virheen korjaamista tai virheetöntä tavaraa, myyjä saa omalla kustannuksellaan suorittaa tällaisen oikaisun, jos hän ostajan ilmoitettua virheestä viipymättä tarjoutuu tekemään sen. Ostaja saa kieltäytyä virheen oikaisusta, jos siitä aiheutuisi hänelle olennaista haittaa, tavaran arvon alenemista tai vaaraa siitä, että ostajalle aiheutuvat kustannukset jäävät korvaamatta, taikka jos kieltäytymiseen on muu erityinen syy.
Myyjä ei saa vedota siihen, ettei hän ole saanut tilaisuutta 2 momentissa tarkoitettuun virheen oikaisuun, jos ostaja on korjauttanut virheen eikä olosuhteet huomioon ottaen voida kohtuudella edellyttää, että ostaja olisi jäänyt odottamaan oikaisua myyjän puolelta.
Tavaran ominaisuudet ja virhe
12 § (5.1.1994/16)
Yleinen virhesäännös
Tavaran on lajiltaan, määrältään, laadultaan, muilta ominaisuuksiltaan ja pakkaukseltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun.
Jos muuta ei voida katsoa sovitun, tavaran tulee:
1) soveltua tarkoitukseen, johon sellaisia tavaroita yleensä käytetään;
2) soveltua siihen erityiseen tarkoitukseen, johon tavaraa oli tarkoitus käyttää, jos myyjän on kaupantekohetkellä täytynyt olla selvillä tästä tarkoituksesta eikä hän ole ennen kaupantekoa ilmoittanut ostajalle, että tavara ei mahdollisesti sovellu aiottuun käyttötarkoitukseen; (13.12.2001/1258)
3) olla myyjän siitä antaman kuvauksen mukainen ja vastata ominaisuuksiltaan sitä, mihin myyjä on viitannut esittämällä näytteen tai mallin; (13.12.2001/1258)
4) olla pakattu tavanmukaisella tai muuten sopivalla tavalla, jos pakkaus on tarpeen tavaran säilyttämiseksi tai suojaamiseksi; sekä
5) kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa.
Tavaran tulee ominaisuuksiltaan vastata laissa, asetuksessa tai viranomaisen päätöksessä asetettuja vaatimuksia, paitsi jos ostajan tarkoituksena on käyttää tavaraa tarkoitukseen, jossa kyseisellä vaatimuksella ei ole merkitystä.
Jos tavara poikkeaa siitä, mitä 1–3 momentissa säädetään, siinä on virhe. Ostaja ei kuitenkaan saa virheenä vedota seikkaan, josta hänen täytyy olettaa tienneen kauppaa tehtäessä. Ostaja ei myöskään saa virheenä vedota seikkaan, joka johtuu hänen toimittamistaan tavaran valmistamiseen käytetyistä tarveaineista, paitsi jos myyjän puolella on menetelty huolimattomasti. (13.12.2001/1258)
Haha, hyvä alli! :D Tiedän, että jos kuluttansuoja-asiamieheen ottais yhteyttä, niin se olis 100% meidän puolella, mutta ei enää haluta koko lipastoo. Koko liikkeestä jäi niin p*ska maku suuhun, että mun puolesta saa pitää lipastonsa ja me asioidaan tästä lähtien jossain ihan muualla. Ja sana on kyllä hyvä leviämään.. Kaikki työkaverit jo tänään uhkas, että eivät enää tuolla paikassa itsekään jatkossa asioi.
mua rupes niin korpeemaan teijän puolesta! perkele tommosille pitäs näyttää oikeesti et ihmiset tietää kyllä oikeuksistaan, etenkin vanhoja ihmisiä joilla ei oo mahdollisuutta kattoo just netistä tai jostain et miten asiat oikeesti menee, ne saa kyllä niin paljon paskaa niskaansa :<
Moi! Löysin tänne vasta nyt, yritin aiemminkin etsiä sun blogiasi, mutten löytänyt kun muistin tuon osoitteen väärin..
Lady Laetitia: Kivaa, että nyt löysit :) Ja tulen vastavierailulle heti. :)
no voi paska! suoraan sanottuna. höh.
Chatrin: Onneksi löydettiin kivempi tilalle :)
Lähetä kommentti