keskiviikko 13. elokuuta 2008

Opiskelu kutsuu jälleen...


...mutta onneksi vasta muutaman viikon päästä! Ajatustasolla minun pitää kuitenkin alkaa jo suunnata ajatuksiani kohti tulevaa lukuvuotta, sillä tapaan perjantaina opinto-ohjaajani. Menen keskustelemaan hänen kanssaan viime keväänä käydystä Hollannin vaihto-opiskelujaksosta, sillä palatessani kaikki olivat jo kesälomilla ja kurssit pitää saada hyväksiluettua ja opintopisteet opintorekisteriini merkittyä. Puolen vuoden poissaolo omasta koulusta aiheutti myös sen, että olen autuaasti pihalla mm. siitä mitä minun pitää tulevan vuoden aikana opiskella, joten tapaaminen on enemmän kuin tarpeen.

Alkava vuosi on viimeinen vuosi, jonka luennoilla vietän. Sen jälkeen minulla on edessäni työharjoittelu, jonka tulen suorittamaan toivottavasti ensi kesän aikana. Tulevan vuoden mittaan minun on etsittävä harjoittelupaikka, ja siihen aion panostaa, sillä haaveissa olisi tehdä harjoittelun jälkeen opinnäytetyöni kyseiseen yritykseen/julkisen hallinnon laitokseen sekä mahdollisesti löytää sieltä opiskelujen jälkeen työpaikka. Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, minulla on jouluna 2009 tradenomin paperit hanskassa.

Kun nyt innostuin, voisin valottaa hieman opiskelutaustaani. Ylioppilaaksi valmistuttuani pääsin opiskelemaan liiketaloutta ammattikorkeakouluun ja muutin miehen perässä kaupunkiin, jossa asumme. Tähän saakka olin asunut kotipaikkakunnallani vanhempieni kanssa. Jollei mieheni olisi ollut jo opiskelemassa nykyisellä paikkakunnalla, tuskin olisin tänne osannut hakea. Olisin todennäköisesti suunnannut aivan toiseen kaupunkiin, mutta olen jälkikäteen hyvin tyytyväinen, että mieheni opiskeli nimenomaan täällä, sillä olen täysin rakastunut asuinpaikkaamme ja tänne haluamme myöhemminkin kotimme perustaa.

Puolen vuoden opintojen jälkeen hankin osa-aikatöitä ja työskentelin melko pitkään yhtä aikaa kahdessa yrityksessä. Toisessa firmassa olen töitä tehnyt tähän päivään saakka, töiden vain hieman monipuolistuessa ja vastuun kasvaessa.

Ensimmäisen vuoden aikana sain alan perusopinnot tehtyä ja toisen vuoden alussa alkoi erikoistuminen. Pääsuuntautumiseni on liikkeenjohtoon, mutta ohessa olen tehnyt opintoja niin rahoituspuolelle kuin markkinointiinkin. Kansainvälisyyttä ei meidän ammattikorkeakoulussa ole mahdollista opiskella omana suuntauksenaan, mutta kansainvälisyydestä kiinnostuneena halusin vaihtoon ja tammikuussa 2008 suuntasin nokan kohti Hollantia. Itse vaihto meni kaikenkaikkiaan todella nappiin, sillä mieheni toisesta koulusta haki myös vaihtoon samaiseen kaupunkiin ja molemmat pääsimme matkaan. Nyt sitten olen tässä pisteessä, että hieman reilu puolet on opinnoista takana ja syksyn tullen taas painetaan luentoja, ryhmätöitä ja tenttejä hiki hatussa. Minun tulee suorittaa alkavan lukuvuoden aikana niin kolmennen vuoden opinnot kuin myös joitain toisen vuoden pakollisia opintoja, jotka minulta jäivät väliin vaihdossa oloni aikana. Lisäksi karvakorvamme kanssa ollaan ilmoittauduttu peruskoulutuskurssille, jolle otetaan osaa heti rokotusten ollessa kunnossa, joten päätökseni jättää työelämä hetkeksi taakse on mielestäni tähän saumaan ihan hyvä ratkaisu.

Vaikka opiskelemallani alalla viihdyn, en sano, etteikä tämä jäisi viimeiseksi tutkinnoksi, jonka aion suorittaa. Valmistumisen jälkeen haaveissa on vakituinen työpaikka, oma koti ja perhekin sitten aikanaa, mutta lisäopinnot aivan uudella alallakin kiinnostaa. Aika näyttää :)

3 kommenttia:

MouMou kirjoitti...

Minulla ei ole vielä ensimmäistäkään tutkintoa, mutta haaveilen jo seuraavista.:)

Pisaroita kirjoitti...

Mulla olisi monia kymmeniä tutkintoja jos toteuttaisin kaikki haaveeni ;)

Marge kirjoitti...

moumou ja vilma: En ole näköjään yksin haaveillessani useista tutkinnoista.